Donderdag kwam een aantal grote beursgenoteerde bedrijven met de kwartaalcijfers naar buiten.

Uitzender Randstad ziet duidelijk de positieve gevolgen van het aantrekken van de economie bij de vraag naar uitzendkrachten.

Unilever heeft prijzen in het derde kwartaal verhoogd, terwijl de afzet van het levensmiddelenconcern daalde.

Het bedrijfscijferseizoen voor beursgenoteerde ondernemingen komt goed op gang. Daarbij kijken beleggers onder meer naar de invloed van stijgende prijzen. Kunnen ondernemingen hogere kosten doorberekenen aan klanten of bijt dat in de winstmarge?

Donderdag presenteerde een aantal grote fondsen op de Amsterdamse beurs de resultaten over het derde kwartaal, waaronder Unilever en Randstad.

Het aandeel Randstad (plus 4,2 procent) ging donderdag op kop in de AEX-index. Unilever won 3 procent. Just Eat Takeaway (min 1,8 procent) behoorde tot de grootste dalers bij de hoofdbedrijven op het Damrak. 

Randstad profiteert van herstel economie

Randstad profiteert de laatste tijd flink van het herstel van de economie. Daardoor trekt de vraag naar uitzendkrachten ook weer aan. De opbrengsten stegen afgelopen kwartaal met dik een vijfde tot bijna 6,3 miljard euro. Onder de streep bleef 199 miljoen euro over, tegen 104 miljoen euro een jaar eerder. Randstad slaagde er in de voorgaande periode ook al in om meer omzet te boeken dan voor de coronacrisis.

De krapte op de arbeidsmarkt kan de economische groei van Nederland gaan raken. Daarom is het dringend nodig dat er wat aan de personeelstekorten in bijvoorbeeld het onderwijs, de techniek en de zorg wordt gedaan gaf topman Jacques van den Broek donderdag aan.

De Randstad-baas benadrukt dat de huidige problemen op de arbeidsmarkt al veel langer een reden tot zorg zijn. En de tekorten zouden alleen maar verder kunnen toenemen. Dat komt omdat miljoenen Nederlanders de arbeidsmarkt volgens Van den Broek de komende jaren zullen verlaten omdat ze met pensioen gaan. Hij denkt dat er minder nieuwe mensen voor in de plaats gaan komen.

Van den Broek van stapt volgend jaar op als CEO bij Randstad, zo kondigde hij aan bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Dan loopt zijn tweede termijn als topman af en dat vond hij een mooi moment om de leiding over te dragen.

Van den Broek zit al sinds 2004 in het bestuur van het bedrijf en is de hoogste baas sinds 2014. Zijn opvolger wordt Sander van 't Noordende, die jarenlang werkte voor organisatieadviesbureau Accenture.

Unilever verhoogt prijzen, afzet daalt in derde kwartaal

Levensmiddelenconcern Unilever boekte in het derde kwartaal een onderliggende omzetgroei van 2,5 procent. Prijzen stegen bij eigenaar van merken als Axe, Dove, Ben & Jerry's, Magnum en De Vegetarische Slager stegen gemiddeld met 4,1 procent, terwijl de afzet gemiddeld met 1,5 procent daalde.

Ten aanzien van stijgend grondstofkosten gaf Unilever donderdag aan dat sprake is van aanhoudend hogere kosten en dat dit naar verwachting tot in de loop van volgend jaar zo zal blijven. Unilever neemt "passende" acties met de aanpassing van verkoopprijzen en voert productiviteitsverbeteringen door om stijgende kosten het hoofd te bieden.

De onderliggende omzetgroei in de eerste negen maanden van dit jaar ligt op 4,4 procent en Unilever denkt voor heel 2021 uit te komen binnen de bandbreedte van 3 procent tot 5 procent groei.

Takeaweay.com presenteert strategische doelen

Maalttijdbezorger Takeaway.com, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl, gaf donderdag een presentatie over de strategie. Het bedrijf van ondernemer Jitse Groen heeft grote overnames gedaan in het VK (Just Eat) en de VS (Grubhub).

Afgelopen week bleek dat er in de VS sprake is van sterk achterblijvende groei. Een van de doelen is om die aan te pakken en tot een hernieuwde groei te komen in de Verenigde Staten, zo meldde Takeaway.com in een persverklaring.

De financiële doelen voor 2021 blijven onveranderd: 45 procent groei van de orders, exclusief de Amerikaanse activiteiten en een winstmarge voor de aangepaste operationele winst (adjusted ebitda) tussen de minus 1 procent en minus 1,5 procent van de bruto transactiewaarde.

Voor de langere termijn mikt Takeaway.com naar eigen zeggen inclusief Grubhub op een jaarlijkse groei van de bruto transactiewaarde van circa 15 procent (mid-teens).

In 2021 zullen de verliezen bij het bedrijf op het hoogtepunt zijn. In 2022 moet de winstmarge voor de aangepaste operationele winst uitkomen op minus 0,6 procent tot minus 0,8 procent. Op de langere termijn streeft Takeaway.com naar een positieve ebitda-marge van 5 procent van de bruto transactiewaarde.

Tesla boekt recordwinst door sterke productiecijfers elektrische auto's

Tesla, bekend van de elektrische auto's, heeft in het voorbije kwartaal een recordwinst geboekt. Het Amerikaanse concern leverde nog nooit zoveel auto's af als in de maanden juli, augustus en september, ondanks de wereldwijde chiptekorten. Het nettoresultaat viel mede daardoor bijna vijf keer hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet steeg in het voorbije kwartaal met 57 procent tot 13,8 miljard dollar, waarvan ruim 12 miljard dollar van de autodivisie kwam. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 1,6 miljard dollar, tegenover 331 miljoen dollar een jaar eerder.

Helemaal probleemloos kwam Tesla niet door het kwartaal waarin veel branchegenoten de productie moesten terugschroeven wegens tekorten aan onderdelen. "Verschillende uitdagingen, waaronder chiptekorten, opstoppingen in havens en stroomstoringen hebben ons vermogen om op volle snelheid te produceren belemmerd", schrijft het bedrijf aan zijn aandeelhouders.

Tesla produceert zijn elektrische auto's onder andere in Shanghai, waar het vooral gebruikmaakt van Chinese onderdelen waardoor de winstmarges daar hoger zijn. Juist op die locatie wist het bedrijf van topman Elon Musk de productie op te voeren. Die lagere productiekosten compenseerden de gemiddeld lagere prijzen waarvoor Tesla's werden verkocht. De relatief goedkope Model 3 en Model Y van Tesla waren goed voor het overgrote deel van alle verkochte auto's.

Niet alleen de verkoop van auto's draagt bij aan de goede resultaten. Omdat Tesla auto's maakt die geen CO2 uitstoten, krijgt het bedrijf gratis emissierechten die het kan verkopen aan fabrikanten van auto's die wel op fossiele brandstoffen rijden. Dit leverde het bedrijf het afgelopen kwartaal 279 miljoen dollar op, wat 30 procent minder is dan een jaar eerder.

Tesla wil ook een 'gigafabriek' openen in de buurt van Berlijn. Maar de komst van die productielocatie stuitte lokaal op veel verzet en lokale autoriteiten hebben nog steeds geen definitief akkoord gegeven om met de productie te beginnen. Tesla zelf denkt nog altijd voor het einde van dit jaar een vergunning te krijgen.

LEES OOK: Recordkwartaal voor ASML, maar wel problemen met materiaaltekorten